Tuesday, August 31, 2010

~THE ENTRY WITHOUT POST~

SALAM
tggl hny 9 hari shj lg. . .
ayuh lipat gandakan amalan kita. . .

* * * * * * * * * *

owuh. . .
tajuk entri yang x ketahuan~
namun ini khas buat kalian. . .
(captencegu mendahului deenulfareast kali ini. . .kenyet3~)


terspesel buatmu kawan, teman dan sahabat

Kawan bertahun kita bersama
Bagai semalam baru bersua
Kawan di hadapan oh indahnya
Kita bersama berkelana

Namun kita jauh
Di dunia sendiri
Bekalan sendiri (semangat sendiri)
Impian sendiri
Meski pun jauh namun
Kita tetap bersama
Dek ruang yang memisahkan kita

Kawan hidup ini umpama langit
Yang tidak selalu cerah
Kawan hidup ini bagaikan awan
Yang tidak selalu putih

Ingatlah (ingatlah kawan ingatlah)
Takkan terus berkelana
Ingatlah (ingatlah kawan ingatlah)
Pasti akan hilang

Kawan jangan biarkan dirimu
Seperti rama-rama
Cantik namun akhirnya
Menjadi perhiasan di dinding

Kawan jangan biarkan dirimu
Umpama lipan dan kala
Berbisa namun akhirnya
Menjadi perhiasan dimeja tulis

Oh kawan jadilah seperti si matahari
Membakar diri demi insan sejagat
Oh kawan jadilah seperti bulan purnama
Menerangi malam yang gelap gelita
Menunjukkan jalan demi umat semesta

* * * * * * * *


tanggal 30082010 / 20 RAMADHAN 1431H

Alhamdulillah~
iftar jamaie kita yg diplan secr tetb telah terlaksana
buat penerima kunjungan kami. . .
terima kasih byk2~
credit 220% to mr. Ir yep. . .heee~
(cegu rs mcm nk berpantun la plak. . .bia la pntun tradisionl pn ea. . .heee)

"kalau ada sumur di ladang,
boleh kami menumpang mandi;
kalau ada umur yang panjag,
bolehlah mr. Ir belanja kami lg"

kenyet3~heeee. . .

"moga ukhwah yg terjalin kekal abadi selamnya, walau apa jua istilah yg digunakan. . .anda semua lah kawan, teman dan sahabat"


no pix to be displayed. . .xsnap satu pn ea pix smlm~sigh. . .
tp terimalah ini(maaf, tercuri pix ntuk diedit. . .ngeee~)





p/s: buat kak faza n fahmi. . .len kali kita bwat lagi ea~insyALLAH. . .maaf ats segala kekurangan



sekian~
salam. . .

Sunday, August 29, 2010

~FAILED EQ~


Salam. . .

terkesahla sebuah mitos yang berbunyi. . .
pada suatu petang di perkarangan tempat parkir
sebuah BMW 5-series dan sebuah Toyota Harrier 2010 model
sedang berkelana merebut tempat letak kereta




tatkala itu,
keluarlah 2 org yg bkn calang2 org. . .
seorng punya kerjaya yg disegani (pemilik BMW)
dan seorg lg punya kedudukan di sektor korporat (pemilik Harrier)
bertengkarlah mereka sehingga hampir mahu bertumbuk disebabkan tempat parkir kereta itu

suddenly,

muncul seorg peronda trafik dan bertanyakan masalah mereka
lantas kedua-duanya bersetuju ntuk menyelesaikan masalah tersebut di balai

tiba di balai,
polis mengambil keterangan masing2
pemilik BMW kata :dia tu nk tumbuk ak sebab tempat parkir kereta td
pemilik harrier pn mengatakan bnda yg sama

polis hny merenung mereka berdua
dengan berattire org besar,
dgn Calvin Klein shoesnya, Lacoste and Polo shirt, Alba n Tommy Hilfiger watch~
ffiiuuuuhhhh. . .
menanah mata polis tue tgk(hyperbola saje~kenyet3)
dalm hati polis tue berinterpersonal
"aiyaaa, ini org la~nmpk sj mcm org besar2, tp sbb tmpt parkir pn maw dtg balai"

polis pn bertny kpd 2 org td,
so, mcm mane neyh??
awk nk sy buat ape?

dgn cptnye,
kedua2 org td menuding jari ke arh satu sama lain
sambil berkata dgn nada marah
"JAILKAN DIA!!!"

Polis itu merenung lg. . .
lmbt2 dia pn kata,
"baiklah, mari ikut sy. . ."
kedua2 org td pn dimasukkan ke dlm sel~

pemilik Harrier td bertanyakan kpd polis terbabit,
mcm mana nk ikat jamin n bila?

polis berkata: hari ini sudah ari Jumaat, esok n ahd ofis tutup, hari Selasa cuti Merdeka then ambil cuti peristiwa hari Isnin. . .
so hari Rabu saje lah suruh peguam anda dtg untuk ikat jamin. . .


kedua org itu melampiaskan keterkejutan mereka. . .

dan di situ, mereka baru sedar disebabkan hal sekecil itu,
mereka kena duduk dlm penjara smp 5 hari. . .


lantas, di saat itu juga mereka saling bermaafan dan mengakui kebodohan masing2~
Polis itu dgn senyum sinisnya berkata:itulah, ada akal letak kat lutut. . . melebihkan amarah drpd logik akal~
mereka pn xjd bermalam dalam sel setelah settle semuanya~TAMAT


moral of the story is

xkira setinggi mane pangkat kita, pengajian kita, EMOTIONAL QUOTIENT sgt lah penting ntuk menjalani kehidupan seharian. . .
dan sgt penting bwat bakal2 CEGU di luar sana dan juga diri ini~
if once we face EQ FAILURE. . .
mudaratlah diri n anak didikan kita. . .

so, kunci utamanya adalah S.A.B.A.R~

bersabarlah dlm apa jua keadaan sekalipun kerana
SABAR ITU INDAH




sekian, salam. . .


~sedang meniti detik2 akhir bulan mulia, sudah jitukah amalan diri~ tatkala berlabuhnya tirai syahru Ramadhan, mungkinkah diri berpeluang menyapanya di tahun hdpn
(terkaku sendiri)



Saturday, August 28, 2010

~SEMANGAT ITU~

SALAM~

air mata keterharuan
tatkala itu
membangkitkan semangat bakal guru di angsana hall~

HAYATILAH. . .

semangat itulah yang kami cari~


video


DEREK REDMOND-OLIMPIK 1992-400 M MEN~
ur sportmanship amatlah dikagumi~



chiiaaooooo~


Friday, August 27, 2010

~SANGAT HAMPIR~

Salam 17 Ramadhan~
lg 13 hari. . .moga maghfirah ALLAH bersama kita~

masyALLAH,
sgt hampir. . .terlalu hampir. . .sungguh hampir~

5:55am-26082010-16 Ramadhan-
buzzzzz. . .buuzzzz~
subhanALLAH. . .terkejut ak
lantas mencapai cell phone ku~
"wan, dpt msg ape2 x?"

ak muskil~
"msg ape ain?"

msg masuk
"adeq lelaki k ikin meninggal~"

innalillah~tersentap ak di hening pg itu. . .
"sakit ape dan bile ain"

msg smp
"org pn xpasti n wallahualam btol ke x, tu yg tny wan tue"

* * * * * * * * * * * * * *

12.06a.m-27082010-17 Ramadhan-
msg trima
"salam, ada dak Kisas batch kite meninggal ke kat Rusia?"

msg balas
"innalillah, ye ke?sape?xtawu pn"

msg smp
"xpasti sama ad kabar angin atau ape, wallahualam~"

msg hantar
"jap2~nk tny bdk2 len"

* * * * * * * * * * *

SANGAT HAMPIR
kematian itu sgt hampir dgn kita
dalam 24 hours. . .ak menerima khabar 2 kematian yg tiada sahihnya. . .
untuk bertanya lebih lanjut. . .aku tidak berdaya~

"YA ALLAH, MATIKANLAH KAMI DALAM KEADAAN YANG BERIMAN DAN TEMPATKANLAH KAMI DALAM KALANGAN INSAN2 YANG SOLEH SOLEHAH"

sekian, salam~

p/s:hayati klip di sebelah kanan page ini

Thursday, August 26, 2010

~TERSENTAP. . .LINANGAN~

Salam. . .
pagi Rabu 15 Ramadhan 1431H~
sungguh pantas masa berlari
menyusup bagai bullet train membelah landasan. . .
semangat diri kurang bertunas pg ini
tidak seperti hari sebelumnya~astaghfirullah. . .

5 hari lg peringkat maghfirah akn berganti. . .
sama-samalah mengejar setiap detik yg mendatang~

menjalani hari dengan kurg bermaya~
tatkala bermuhasabah dikelilingi ratusan yg lain. . .
ak memerhati dan terus memerhati smbl mendengar
pilu dan sayu rsnya~
sempatkah ak menghabiskan Ramadhan kali ini??

acara dimulakan. . .
tatkala doa dipanjatkan~
SUBHANALLAH~
TERSENTAP aku!!
SUNGGUH!!!
sangat tersentap~
(moga YANG MAHA MEMBERI mengurniakan insan itu kekuatan serta ketabahan dan pasangan yang diidamkannya)

dlm kalangan yg ramai itu. . .
ak tidak tawu mengapa mudah sunggh cecair jernih mula menuruni. . .
LINANGAN itu tidak berpanjangan~
namun, syukur kerna ak dpt merasai kesyahduannya

KETERSENTAPAN dan BERLINANGNYA titisan itu
kerna dengan AYAT itu. .
aku sangat bersyukur. . .

"moga kita sempat menghabiskan Ramadhan kali ini dan berjumpa lg pada Ramadahn depan~"
ameeennn. . .

p/s:moga kau tabah dan peroleh pasangan yg sebaik dirimu serta sentiasa berada dalam nilaian ibadah di sisiNYA. . .

salam~

Wednesday, August 25, 2010

~LARI. . .LARI~



BERLARI DAN TERUS BERLARI. . .ANDAI REBAH. . .BANGKIT DAN TERUSKAN LARIANMU~

JIKA REBAH LAGI. . .USAH PUTUS ASA. . .TEGARKAN SEMANGATMU DAN TERUSKAN BERLARI~

ADA SINAR YANG MENANTI DI SANA NANTI~~~LARI DAN TERUS BERLARI. . .








Album : Dunia Yang Lebih Indah
Munsyid : Firdaus
http://liriknasyid.com


Firdaus:
Ku langkahkan kaki ini
Di hangat mentari pagi
Ku syukuri hari ini, aku masih berdiri

Dan aku tinggalkan masa kelabu
Dan lalu mulakan jalannya kerna-Mu

Semangat optimis diri jalan hari dengan pasti
Selama jantung berdetak, selama itupun

Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti

Terjatuh bangkit aku kembali
Susah payah aku tak peduli
Kerna hidup hanya sekali

Akbar:
Dengarkanlah teman seloka hiburan
Tak perlulah kita asyik nak berlawan
Kita semua kawan tak boleh berlawan
Kalau kita renggang kita ketinggalan

Bebaskan dirimu dari dibelenggu
Teruskan langkahmu ayuh kita maju
Mari bersamaku nyanyi lagu ini
Jangan difikirkan resah yang di hati

Semua itu hanya dimindamu
Tak perlu kau sangsi tak perlu kau ragu
Segala-galanya pastikan berlalu
Mentari kan muncul mendung kan berlalu

Cat Farish:
Suka duka perkara biasa
Kita pasti lalu bezanya pada waktu
Bila berlari kenalah berstrategi
Jangan ikut hati, ikut hati nanti mati
Biarlah terlambat atur jalan cermat
Pelan-pelan kayuh jangan sampai otak penat
Sentiasa bawa diri hati-hati hari-hari beri erti pada diri
Jangan berhenti kejar mimpi senyuman diberi tanpa semua benci menghantui hati
Biarkan saja, takdir semua nyata
Bersyukurlah masih lagi bernyawa

Firdaus:
Dan aku tinggalkan masa kelabu
Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Terus berlari agar hidup ini bererti

Takkan berhenti
Berlari wujudkan mimpi
Terus berlari
Agar hidup ini bererti

Takkan berhenti berlari wujudkan mimpi
Berlari. . .


sampai sini. . .salam~


Monday, August 23, 2010

~DIA SEORANG PENARI~

Salam~

SubhanALLAH. . .
MasyALLAH. . .

sgt terasa kesibukan, kerungsingan diri menghadapi hari2 mendatang~
namun
ALHAMDULILLAH tidak terkira dilafazkan kerana PEMILIKku memberi kekuatan yang luar biasa kepada diri untuk menghadapi mehnah ini dalam bulan yang mulia ini. . .

Asaimen yang bertubi2~
tidak habis itu
pembentangan bagaikan machine gun menerobosi diri. . .
ALHAMDULILLAH~

ingin aku singkapkan suatu pengongsian tentang

~DIA SEORANG PENARI~

kaku ak dibuatnya tatkala kali pertama ak mendengar bhw her passion is dance. . .
at first i feel amaze. . .
she dance really gracefully~

tp hari demi hari
MAHA MENGETAHUI mencernakan ak ilham
terlintas di fikiranku sekali lalu. . .
lantas butir2 jernih putih menghiasi hujung mataku~

ya ALLAH. . .
dia sahabatku, dia temanku, dia jua rakanku,
dia seorang penari. . .
mcm mane ak boleh terlepas pandang semua ini~

hw could i kill someone passion with my word?
if someone do that to me
surely i rejected it. . .
but hw bout her??

terasa diri menjadi begitu hipokrisme
terasa diri begitu kerdil
untuk menegur pn masih teragu-ragu
kuatkanlah diri. . .

ak hanya mampu membisikkan kata2 yg mengarah kepada perubahan cuma
tidak berani untuk menjustifiedkan~
apa harus ak lakukan?
bagaimana harus aku lakukan?

aku buntu di situ
tp dia penari cuma~
tp ak. . .
ak x mengerti~


p/s:moga dia membaca. . .sahabat, perubahan mengambil masa~jangan jdkannya terlalu drastik namun jika yakin dpt menjaga. . .teruskanlah~
bole menari, tp bukanla sebagai tontonan wahai teman. . .

aku kaku~

salam. . .

Wednesday, August 18, 2010

~NAPE REAL??~eeerrrrffff


Real Madrid Sign Mesut Oezil From Werder Bremen





comment : regret. . .with so many talented player in this club, this young talented guy will only watch most of the season fom the bench. . .hope dis wouldn't happn~
BUT STILL OZIL THE BEST!!
_CAPTENCEGU




Saturday, August 14, 2010

~BINNABIL HUDA~




Binnabil huda يا رسول السلام
Wayamursala rahmatan lil anam,

عليك صلاه عليك سلام

Wasahbikawatar bi'i nalkiron,


**Binnabil huda,

nahluju dulhuda,
sanabki alal aditu lul mada,
bazzalnaddimak war todhoi nar rodha',
li nashril huda ya rasulussalam

yamustapha rasulullah,

ya sanadi ya sayyidi sollu, sollu,sollu, sollu,

selawat*


repeat bridge**


ya shafiei, khubbi, yadi,

ya rasulullah, habiballah
hual hadil basyi,
sollu,sollu,sollu,sollu,

selawat*


shafi'una, shafi'una, shafi'una, shafi'una,

rasulolloh, habiballah, nabiyallah, sofiyollah,rasulullah,

selawat*



Album : Nur Muhammad
Munsyid : Unique
http://liriknasyid.com



video




p/s : marilah kita sama2 perbanyakkan selawat kepada manusia AGONG iaitu RASULULLAH SAW~
sesungguhnya, syafaat BAGINDA bersama2 orang yg senantiasa berselawat kepadanya.

* * * * * * * * * * * *

"perubahan diri semestinya perlu lahir drpd diri sendiri dgn hidayah MAHA PEMBERI. . .
ak takut jika diri berubah krn ak suka kpd seseorg
kerana jika sekali ak membenci ak akn kembali ke tampuk lama malah lebeyh teruk lg. . .
berhijrahlah diri dengan niat yang betul. . .
mungkin org itu adlh satu batu loncatan untuk ak berubah tp tune kembali niat itu ke jalan yang diredhaiNYA. . .
aku mohon YA TUHAN~
bersihkanlah hati ak drpd gangguan sedemikian. . .kuatkanlah hatiku dgn bertambah imanku terhadapMU~"


Wednesday, August 11, 2010

~RAMADHAN KARIM~

Alhamdulillah. . .

masih lg kita hidup dalam lingkungan rahmatNYA yang tidak terhingga. . .
masih lg kita dapat merasai kehangatan suasana kembara di bumi ciptaanNYA. . .
masih lg kita dpt mencuba memperbaiki keperibadian untuk memeperoleh keredhaanNYA. . .
masih lg kita dpt menahan nafsu drpd membelenggu diri dgn nikmat IMAN kurniaanNYA. . .
dan masih lg kita dpt bernafas untuk memenuhi RAMADHAN INI dgn segala ibadah hny kepdNYA. . .


"awalnya RAHMAT,
pertengahannya KEAMPUNAN,
akhirnya PEMBEBASAN DR API NERAKA"


"SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA DI BULAN MULIA INI BERSERTAKAN IBADAH2 YG LAIN HNY KEPADANYA"


wallhualam~
salam. . .

Monday, August 09, 2010

~TOO MANY~

~THERE WOULD BE TOO MANY TO TALK ABOUT TILL I CAN'T SAY ANY~

so, make it clear~

~speech is silver, silence is golden~
kenyet3. . . .


Wednesday, August 04, 2010

~GALSSS. . .WATCH OUT!!~


SALAM~


buat renungan bersama. . .


" Perempuan yang suci adalah prempuan yang dijaga oleh ALLAH,
tidak sedikit pun ALLAH membenarkan mana-mana lelaki menyentuh dirinya
walaupun hatinya(sebelum tiba masanya)
kerana ALLAH terlalu mencintainya.
Tetapi, andai kita bergelumang dengan cinta lelaki,
di mana ALLAH untuk menjaga kita??
ALLAH seperti melepaskan kita kepada seorang manusia yang lebih banyak mengecewakan kita. Jika ALLAH datangkan kesedaran dalam diri kita,
supaya meninggalkan cinta seorang lelaki,
bermakna ALLAH mahu mengambil kita kembali untuk dijagaNYA.
Mengapa masih perlu ragu-ragu??
Kekuatan usah terus ditunggu tapi harus diselongkari.
Bila nak jumpa kalau ayik tunggu??
ALLAH dah tegur, ALLAH dah sedarkan, tapi jika tidak diendah,
bimbang ALLAH terus tidak mengendahkan.
Tersalah dengan maksiat sedangkan kamu orang yang faham hukum??"
nauzubillah~


~sebesar-besar dosa adalah dosa yang ketika dilakukan kita rasa berdoasa melakukannya~ -Al-Ghazali.

wallahualam~


~BUKAN MUDAH TP TAK SUSA~


SALAM~


meneliti kembali Firman YANG MAHA PEMURAH dr surah
AS-SAFF (61: 2 n 3)


"wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Itu sangatlah dibenci di sisi Allah jika kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan"

Sangat mendalam Firman Allah SWT ini, namun aku tahu dan kita juga tahu kita wajib mengamalkannya. . .

* * * * * * * * * *

suatu hari yang mulia daripada hari2 mulia yang lain yang dikurniakan Maha Pencipta kepada ciptaanya,
direnungi dan dicernai. . .
suatu persoalan timbul di benak

"jadi seorang yang "BAEK", mudahkah??"
"ape definisi "BAEK" yg aku rs?"
(erk??itu da 2 soalan la cegu. . .heeee~)

baek???
lets think bout it~mudah ke??

bg ak~
seseorg yg baek adlh org yg beriman sepenuhnya kpd PENCIPTANYA
yg mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran
insan yang baek perlula mempunyai ciri-ciri serta perwatakan yg dituntut oleh agama~

aku mengenadah siling bilikku~
kemudian ak bgn lantas bergerk ke sisi jendela seleps mengenakan tutp kepala~
ak melihat alam di luar sana~

saat itu fikirnku cukp ligat berputar kerna ak menampakkan sesuatu yg sepatutnya tidak patut terjd~
ak jd hairan sendiri. . .

cukup baikkah jika hny dgn memakai dgn jeans longgar, long sleeves tshirt bersaiz XXL, tudung berbidang 60' dan berstokin bagai?
baikkah dgn msh berborak2 kosong bersm teman ntuk menghilangkn tekanan?
baikkah hny melakukan ibadah wajib shj tnp ibadah sunat?

ya~
norm di sini, itu sudah cukup baik. . .
tp salahkah untuk menjadi lebih baik??
susahkah memakai blaus yg lebih labuh menggantikan jeans dan tshirt longgar?
susahkah mebc bhn2 ilmiah yg laen drpd berbual2 kosong?
dan susahkah menghias yg wajib dgn yg sunat?

ISTIGHFAR panjang diri ini. . .
takut juga menjd pohon di tenga padang rumput yg luas~
bersebatangan tnp teman~



but self!!!
hijrah ain't crime ey??
change to be a better person is not a crime either~

"menjadi diriku dengan segala kekurangan. . .
menjadi diriku dgn kelebihanku~
terimalah aku seperti apa adanya. . .
aku hny insan biasa tak mungkin sempurna. . ."

_eDcoustic-menjadi diriku


baik. . .
baik. . .baik. . .baik~


suatu perkataan yg terdiri drpd dua suku kata dan punyai fonem yg cukup mudah untuk dibunyikan~

jika sudah baik~
jadilah lebih baik. . .
bukannya mudah tp tak susa untuk menggapai matlamat itu~
strivelah untuk tahu apekah keberhasilannya. . .

aku tinggalkan dgn rahmat Ilahi ini~

drpd surah AL-'ARAF (7:200)

"dan jika setan dtg menggodamu, maka berlindunglah kepda ALLAH, sungguh DIA maha mendengar, maha mengetahui"


wallahualam. . .
salam~

p/s:skating ain't crime ey?? change to be a better person ain't crime either!!
_hlovate-versus