Saturday, July 31, 2010

~TAKSUB??~



Salam~
taksub??
ak bukn taksub shbt~

aku cuba mencari jln untuk melarikan perkara yg boleh bermain dgn hatiku~

aku takut jika ak melayan hatiku. . .
ak menjadi tidak tenang dan jauh drNYA~
ak takut itu. . .
sebagai alternatifnye ak mencari sesuatu yg ada kaitannya dgn Islam walaupn hny sekelumit~ tapi shbt~
terima kasih ats teguran itu. . .kenyet3~


* * * * * * * * * * * * * * * *

ak sertakan
KETAKSUBAN sebenar yg dicernakan
oleh
Prof. Madya Dr. Mohamad Kamil Hj. Abd. Majid


Fanatik bermaksud: sikap yang keterlaluan dan melampau dalam sesuatu pegangan atau pendirian yang biasanya berkaitan dengan keagamaan. la disama ertikan dengan taksub.

Lawan bagi fanatik dan taksub ialah tasamuh dan toleransi; yang bermaksud lapang dada, luas fikiran dan sabar.


Melampau-lampau diistilahkan dengan al-ghuluww, al-tanattu' dan al-tashdid.
Sikap melampau bertentangan dengan sikap adil dan sederhana.

Maksud firman Allah:

"Dan demikianlah (sebagaimana kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus). Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah), dan Rasulullah (Muhammad) pula akan menjadi orang yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu". (Surah al-Baqarah 143)

Sikap taksub dan fanatik kepada pendapat sendiri, mahu pun guru atau kumpulan adalah salah satu dari gejala melampau.

la memberi gambaran kebekuan fahaman seseorang yang tidak mahu melihat maslahah ummah dan tidak mampu untuk berbincang bagi membandingkan pendapat sendiri dengan pendapat orang lain, bagi mengambil pendapat yang lebih kuat dalil dan alasannya.

Taksub dan fanatik adalah sikap menutup pintu bagi pandangan lain yang berbeza dan berusaha untuk menidakkannya.
Sikap ini adalah pembawaan yang memandang bahawa hanya diri sendiri atau kumpulannya sahaja yang betul.

Malah secara berani menuduh orang yang berlainan pendapat darinya sebagai jahil, bodoh, fasiq dan derhaka.
Sikap taksub dan fanatik ini dikutuk kerana ia mengikat orang lain dengannya dan menafikan peranan orang lain.

Justeru itu, mana-mana orang atau kumpulan yang taksub dan fanatik tidak mungkin bertemu dengan pihak lain.
Keadaan akan menjadi lebih gawat, apabila ia mahu mewajibkan pandangannya ke atas orang lain dengan kekerasan seperti mengutuk dan menuduh orang lain melakukan bid'ah, kufur dan keluar dari agama.

Dalam tindakan secara kekerasan, fanatik dan taksub ini menjadi lebih bahaya, seperti mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah S.W.T., mewajibkan meninggalkan yang makruh seperti meninggalkan yang haram. Fenomena ketaksuban juga boleh berlaku apabila ada golongan yang mengkafirkan masyarakat secara menyeluruh, kecuali mereka yang berpegang kepada prinsip mereka atau menganggotai jemaah mereka sahaja.

Ketaksuban ini boleh membawa kepada menghalalkan darah dan harta orang yang di luar jamaah, kerana telah dianggap murtad dan kufur.
Golongan melampau juga akan memperlihatkan sikap pra-sangka buruk kepada pihak lain.

Lebih banyak menuduh dan menghukum dari memberi nasihat dan pengajaran. Kekerasan bersenjata mungkin digunakan terhadap perkara yang mereka anggap batil. Selalunya ia ditujukan kepada pemerintah yang tidak melaksanakan hukum seperti yang diperintahkan oleh Allah S.W.T. atau menangguhkan pelaksanaan syariat dan menggantikannya dengan hukuman ciptaan manusia.

Golongan ini akan melancarkan jihad terhadap sesiapa yang enggan menunaikan hukum Islam. Golongan di atas sebenarnya keliru dan tidak boleh membezakan antara tugas pemerintah dengan tugas individu.

Saidina Abu Bakar r.a. memerangi orang yang tidak membayar zakat dan murtad adalah sebagai menjalankan tugas sebagai pemerintah.

Pada peringkat individu mereka hanya perlu melakukan amr bil maaruf wa nahyu anil munkar. Mencegah kemungkaran dengan menggunakan kekuasaan tidak semestinya atas semua orang, tetapi bagi yang ada kuasa terhadap orang bawahannya.

Bapa terhadap anak, majikan ke atas pekerjanya atau pemerintah terhadap rakyatnya.


Beberapa maksud hadis cukup menjelaskan bahawa Islam tidak suka apa juga perkara yang melampau-lampau.

Imam Ahmad meriwayatkan dalam Musnadnya dan al-Hakim pada Mustadraknya dari Ibn Abbas r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:

'Jauhilah melampau dalam agama. Sesungguhnya rosaknya orang-orang sebelum kamu kerana melampau dalam agama'.

Abu Hurairah pula meriwayatkan sabda Nabi s.a.w. yang ber-maksud:

'Sesungguhnya agama ini mudah. Tiada seseorang yang mempersulitkannya melainkan dikalahkannya, maka laksanakanlah dengan benar ...'.

(Riwayat Bukhari dan Nasaai)

Sikap fanatik dan taksub adalah dilarang oleh Allah S.W.T. terhadap umat yang dahulu khasnya Ahli Kitab.

Maksud firman Allah:

"Katakanlah, "Wahai Ahli Kitab! janganlah kamu melampau-lampau dalam agama kamu secara yang tidak benar, dan janganlah kamu menurut hawa nafsu suatu kaum telah sesat sebelum ini dan telah menyesatkan banyak manusia dan juga (sekarang) mereka telah tersesat (jauh) dari jalan yang betul".
(Surah al-Ma'idah:77 )

sekian~
wallahualam. . .

p/s:aku bkn taksub shbt. . .aku cuma mencari~





~DID U NOE?~


salam




The Niagara Falls are voluminous waterfall on the Niagara River, straddling the international border between the Canadian province of Ontario and the U.S. state of New York. The falls are 17 miles (27 km) north-northwest of Buffalo, New York and 75 miles (120 km) south-southeast of Toronto, Ontario, between the twin cities of Niagara Falls, Ontario, and Niagara Falls, New York.

The length of brink of the Canadian "Horseshoe" Falls located in Niagara Falls, Ontario, Canada is 2600 feet






The Victoria Falls or Mosi-oa-Tunya (the Smoke that Thunders) is a waterfall located in southern Africa on the Zambezi River between the countries of Zambia and Zimbabwe.

While it is neither the highest nor the widest waterfall in the world, it is claimed to be the largest. This claim is based on a width of 1,708 metres (5,604 ft)and height of 108 meters (360 ft), forming the largest sheet of falling water in the world. The falls' maximum flow rate compares well with that of other major waterfalls.


chiaoooooo~

Thursday, July 29, 2010

~HOT STUFFFF~errrrrffff. . .



YES!!!! HE IS!!!!





Mesut Ozil urged to reject Spurs, Arsenal and Manchester United as Real Madrid play waiting game

Real Madrid Hope To Sign Werder Bremen Star Mesut Ozil For 2011-12 Season

read more


Raúl González bids farewell to Real Madrid; Mesut Ozil prefers Barcelona over Real

read more


Barcelona Move For Werder Bremen’s Mesut Ozil As Short Term Cesc Fabregas Replacement

read more






many is waiting for his signature~which one will be his choice???jz wait n see~
whatever it is~
go DEUTSCH!!!you are the best!!!kenyet3~

chiaaaooooo. . . .

Tuesday, July 27, 2010

~KENAPA MEREKA DIAM??~



salam NISFU SYAABAN~

hamdallah~
syukur ke hadrat Ilahi kerna diri masih berada di bumi ini ntuk menelusuri hari2 yg bakal ditempuhi~

kurg 2 minggu lg kita akn menyambut kedatangan bulan yg mulia~
Ya Tuhan~sampaikanlah kami ke bulan Ramadhan. . .

Moga kita semua bersedia ntuk menyambut kedatangan syahru ramadhan~
insyALLAH. . .



**************************




berbekalkan sedikit pengetahuan yg baru kudapatkan semlm~
ak ingin berkongsi dgn kalian~
(aku manifestasikan intinya ke dalam ntah nk pggl ape ne~mungkin gurindam, mgkin seloka, atau mgkin sajak~itu tidak mengapa. . .yg penting isinya)


Suatu makhluk yg dicipta oleh MAHA PENCIPTA yg digelar manusia~
mendapat segala nikmat yg tidak pernah kurang walau sekelumit cuma~
seharusnya memanifestasikan cinta hanya kepadaNYA~

Namun. . .

kadangkala manusia itu lupa~

lupa akan siapa dirinya~
melebihkan nafsu dr segalanya~

nafsu kepada dunia~
nafsu kepada wanita~
nafsu kepada harta benda~
nafsu kepada sang jejaka~
nafsu kepada kekuasaan~
nafsu kepada makanan dan minuman~
nafsu nafsi~

Segolongan manusia itu~

terkadang leka dan alpa~
mengejar segalanya tnpa memikirkan apa-apa~

menolak segala dosa dan pahala~
moga kita bukan drpd sebahagian mereka~


Sebahagian lg manusia itu~
punya keinginan yg sama~

namun mereka DIAM~
mereka mengambil masa memikirkan~
memerhati menelaah apa yg sepatutnya mereka lakukan dgn nafsu itu~

Yep!!!

mereka DIAM untuk berfikir~
berfikir bg mencorakkan perjalanan hidup mereka yang peno cabaran onak dan duri~
mereka senantiasa beringat dan saling mengingati~
ayuhhhhh~
jadilah diri seperti manusia segolongan ini~
golongan yang sejati dan bukan golongan yang menjadi-jadi~

-captencegu-


sekian~
renung2kan~kenyet3. . .

salam. . .


Saturday, July 24, 2010

~KURSUS KAWEN~aaawwwww. . .

salam~

hari itu. . .
cop2~
nak gelak dolu. . .
hahhahahaaaa~

mama dtg amek kt kampus. . .
trus mawu pulg ke teratak kami~lalalala. . .
masuk2 selekoh kat umah tue. . .

"ma. . .awat byk ngat poster kuning2 neyh??"
ak mengecilkan mata bg membolehkan pupil mataku membc apa yg terkandung pada poster2 tersebut. . .kenyet3~
"owhhhh. . . its KURSUS KAWEN ma. . ."

mama said>>>hah??kak wani amek la??

"hah??mama suh kak wani amek kursus kawen???"
"ayyyyyooohhh ma~xmaw la!!huhu"

mama said>>awat xmaw??kat mktb xde wat ke??

"ada je ma. . .tp bknye valid till kawen. . .rsnye for 2 years only. . ."

XMO. . .XMO. . .XMO!!!

mama said>>>owuh. . .kalu cmtue~xpe la. . .heeee. . .saje je~kot2 la mawu. . .

"eeerrrrfffff~xpe la ma. . .calon pn xdak lg"bencinta pon blom. . .ngehehehe~(men2 jari)"


********************
dats it. . .hahahhaaa~
KURSUS KAWEN???
NOT NOW LA!!!!
LATER MAY BE~

chiaaaaoooooo~


Friday, July 23, 2010

~ITS THE FIFTH DAYS~

SALAM~
fiuuuhhhhhh. . .
5 ari xonline. . .
terserlh kesibukan diri aku. . .

SIBUK???
sibuk tu ape????
apeka definisinye??
huh!!!!
sigh, sigh n sigh~pppppfffffftttt. . .
(xbaek woah asik mengeloh!!!!)

pape pn memg sgt busy la dis week~
xtawu nk pikir ape. . .
ikut saje rentaknye. . .

menyesuaikan diri dgn keadaan membuatkan flow kehidupan menjadi lebih mudah. .
(for me. . .kenyet3~alhamdulillah)

so, di hujung minggu ini~
rasa mcm nk rest puas2. . .
mama plak bg offer
"kak wani nk ikut blik klntan x??"
OFKOS MAWU MAMA!!!!heeeeee~

so~
its the fifth day~
ape kaitan???
itu lah kaitnye~
ngeeeeee~

chiaoooo~kenyet3. . .

Sunday, July 18, 2010

~HAHAHA. . .EYUUWWW~

Peace be upon u~
LOL~hahahahahahaa. . .

very impressive but unhygeinic juggling. . .
ppppffffffttttt~
dun try this at home!!!!
kenyet3~



video


chiaaaoooo~


Tuesday, July 13, 2010

~1 SYAABAN~



SALAM~

Alhamdulillah. . .
syukur kite dpt melangkah ke bulan yg mulia ini. . .
lagi sebulan kita akn melangkah ke Ramadhan pula

marilah kita meningkatkan amlan kite yg sedia ada. . .
lakukanlah anjakan paradigma untuk diri serta insan di sekeliling~
ajaklah melakukan kebaikan dan cegahlah drpd melakukan kemungkaran

Moga kita sama-sama dpt bertemu di bulan Ramadhan kelak
agar dpt merasakan nikmat bulan itu
beramallah dan terus beramal. . .

salam satu Syaaban. . .
moga diri dilindungi dan diredhai Allah selalu~

wassalam~


Sunday, July 11, 2010

~SERONOK??~


Align Right


Salam Bahagia~

syukur masih dikurniakan perasaan itu. . .
byk jgak perkara yg menggembirakan semalam
sedara dtg dr Kelantan hntr ank masuk USM

mlmnye abh belnja derang mkn kat KAPITAN
eeeeffffff~
mabeles pny tandoori wif naan cheese la. . .




smp2 kat restaurant tu~
jmp cegu azzah n cegu nurol(cegu kat mashoor dulu)
hepi kowt. . .bahagia2~

balik rumah around 11pm~
pppfffttt. . .
letey2. . .
tros tido~
(nope2~jgn lupa kunci jam pukul 2. . .DEUTSCHLAND vs uruguay)

tpt jam 2.10am terjg~
wat tahajud jap. . .
then ape lg, layan bola la~

gud performance from both side tp ofkos sokong my feberet team en~
THEY WON FOR DA 3RD PLACE. . .suke gile ah~
congratz DEUTSCH!!!!!
n say papai to wolkap 2010~

so,
itulah minit2 yg membahagiakan buat diriku. . .
anda bagaimana???
hepikan diri anda dan ak sentiasa mendoakan kegembiraan anda, anda dan anda~

tp ingt
jgn terlalu gembira kerana mungkin akn mendatangkan kemudaratan. . .
bersederhanalah yep~


sekian. . .
chiaaaaoooo~


Thursday, July 08, 2010

~THEY LOSE~


peace be upon you~

wanna noe sumting??
i made my self awaked at 2.30am juz wanna watch that match. . .
really excited -seems-like-wanna-jump-n-tac-da-starssss-ouccchhh-hawttt-


but then they played not really well. . .
keep on defending and lack of attacking~
THEY LOSE!!!!pppffffttttt. . .

but still proud of them
still being no 1 fan of them

they are the best damn team lah!!!




in gloomy mood but still happy~
the end of wolkap. .
FULLSTOP~

see u ol guys in 4 years yep esp you~hehehehee. . .




dats ol from me bout dis FIFA WORLD CUP 2010 RETURN TO AFRICA
(olthough its not end yet). . .

really enjoy da show~

either HOLLAND or ESPANA win~
dun care anymore. . .
the DEUTSCH u r da best damn eva. . .

papai. . .



Wednesday, July 07, 2010

~VERSUS~


salam~

World cup sudah menghampiri tirai penutupnya~
HOLLAND merupakan team pertama yg telah menjejakkn kaki ke finale~
pagi esok tpt jam 2.30a.m di Durban Stadium akn bermula sepak mula yg bakal menentukan sama ada Germany yg akn mengecewakan Spain(hope so) atau ironinya~

as we noe~
Spain merupakan feberet team ntuk menjulang wolkap cz team neyh digelar "complete team"
they got so many players dat played wif well known team in league. . .
tp kite tgklah nt eh. . .
German pn cm tue gak~even overall their players are 25 years old and below but they played very well~




ayuh kite tgk tonggak2 utama yg akn berentp pagi esok. . .
gerun~errrrr. . .


forward>>miroslov klose(bayern munich) vs david villa(valencia)


midfielder>>mesut ozil(werder bremen) vs cesc febregas(arsenal)


defender>>philipp lahm(bayern munich) vs joan capdevilla(villareal)


goalkeeper>>iker casillas(real madrid) vs manuel neuer(schalke 04)


herrrmmmm. . .
ape mcm???
mengancam??
huhuu~aku plak yg rs semacam. . .



ESPAÑA fue a recoger!!
(untuk Spain buat yg terbaek)


nach Deutschland am besten zu Ihnen!!!
(untuk Germany anda terhebat)


smp sini saje lah. . .ak sonok dgn wolkap dis year~kenyet3. . .
chiaaaoooo~


p/s:sokong german k. . .they got so many talented players esp OZIL~heeee. . .hrp2 dpt tgk pg esok. . .tv tolong la jgn wat hal~pfffftttt. . .

Monday, July 05, 2010

~JUBLI EMAS~




Salam ke-100~~~

wwwaaaahhhhh. . .
ari ne genaplah en3 ku yg keseratus
JUBLI EMAS gitu. . .blink3~





ternyata
mempunyai blog mampu memberi ak suatu kepuasan
membuatkan ak memerah fikirn ku untuk menulis sesuatu
menjadikan ak lebih matang dr sehari ke sehari
syukur hamdallah. . .

cukuplah kot bg meraikan entri yg ke seratus ne
org laen da beribu entri pn. . .
ak bru nk merangkak en~heeee. . .
xpe2~sikit2 lama2 jd bukau. . .ngeee~


****************************

ermmmm~
wat's going on ea today???
well having a forum wif classmate
"THE ABOLIHSMENT OF UPSR N PMR EXAMINATION"
many opinions and suggestions~

but u noe,
JUST OPINIONS AND SUGGESTIONS~
xde efek pn pd keputusnye nt en. . .
sape kite ntuk bersuara??haaaiiiixxxxx~
(kate negara demokrasi. . .wonder where is democration??xkn waktu votes saje~ermmm)
-oppssss-cemerut-pd-muka-
ada unsur xsepatutnya di situ~hihihi. . .

well,
ape2 pn. . .
sebagai makhluk Maha Pencipta di muka bumi ini
cubalah bersikap neutral. . .
terkadang terover tp sedarlah secepat yg mungkin. . .
sungguh kita sentiasa melakukan kesilapan. . .
tp cubalah untuk mengurangkannya~


smp sini dulu buat entri yg ke 100 ini~
chiaaaaooooo~

Sunday, July 04, 2010

~JAWAB JGN X JAWAB~

Salam permulaan Julai
(mula ke??heee~)

pffffffftttt~
ak ingt awal2 stat kuliah ne xde r sibuk sgt~
tp ironinya plak terjadi. . .busy giler n sgt meletihkan
buktinya da seminggu ak x update blog neyh. . .

xpelah~
ak mulakan Julaiku dgn menjawb tagg yg telah ditagged ole cik diyan kite yg sgt mint ceghita korea, drama korea, muvie korea, org korea, ckp korea n korea-korea la~duh!!!she is addicted to korean very much lorh. . .eyuuuuwwww~hahhaha. . .sori diyan~ngeee. . .

well~
act ne bkn first time ak nk ditagged tp itu lah~
ak pilih dis tagged ntuk jwb cz dis is so simple n sgt pendek la~
so maaf ntuk yg laen yg pena mentaaged ea. . .ngeee~





1: Anda mesti beri pujian pada pemberi award ni.

soalan ape neyh??sumpah xphm. . .-muka-seposen-xphm -soalan~
errrrr. . .nk jwb tagg tp xphm quest plak~duhhh!!!


2: Sila beri award kepada 10 blogger yang lain

okei~ak da phm da soalan first td. . .-mulut-terherot-ke kanan-phm-quest-td-
kenyet3~

1. faiz
2. maizon
3. afnan

4. ad
5. ain fatihah
6. hazirah

7. syaimaa
8. safiqa
9. haizat upnm
10. miraee

sudah pn terjwb n blog suda terupdate~so ak gumbira lah!!!
see you then~

chiaoooooo~