Monday, September 20, 2010

~NAPA LU PAKAI TULUNG?~


Salam 11 Syawal~


Bermula lah rutinku kembali sebagai seorang cegu pelatih di mercu bukit di pinggir samudera nan indah ini, hamdallah dpt kulalui hari pertama selepas 2 minggu bercuti dengan jayanya. Berbekalkan iltizam yang xsebrapa(cz mood ry mash menguasai dir, owhh no!!kembalilah ke dunia nyata waha diri!!)aku mengikis karat-marat yg agk melapisi minda ini. . .hoho~
Mana xnye, cuti memg untk cuti la kn~heeee. . .

Petangnya, tidak semena2 selepas Asar, ak menegur classmateku yg bernama nik,

"nik, jd ke nk pegi joging ngn alia??heeee~"

"olohhh kak wan gak, pndg rendah ea??"

"aissshhh, akak xckp pape ok. Nk bgtawu kalu nk pegi akak nk ikut jgak. Nak suh korg jd model, nak??"

"okei kak wan!!!sure jd punya~ngeee. . ."

LOKASI BUKIT DUMBAR

AK : alamak weyh, anjig la. . .huhu~dia nk mai sini plop.

ALIA : Kak Wan, jom2~takut ah. . .

AK :cop2~ad uncle kat blkg, kite ikut blkg dye.

UNCLE : apa pasai tak masuk?

RAMAI2 : ada anjing la uncle~

UNCLE: lu olang lg besar meh. . .
fiuuhhh~selamat. . .

jalan 2 round sambil duk snap2 scenary dgn captencegu da second, uncle tue mai balik. Alia ngn Nik da kedepan dulu(joging la katekan, ak xjoin pn~)

Aku pun ape lagi, mengoceh le dengan uncle tue. Pada mulanya, dye yg duk tny ak je. Lama2 ak pn dpt la idea nk oceh ape ngn dye. . .

Ngobrol pny ngobrol, ak ternmpk dua mamat nk kacau member ak yg dua org kat depn neyh.

UNCLE: tgk tue dua jntn tu, nk tackle kwn lu la tue. Nasb baek I jln dgn lu. kalu x lu pn kena jgak.
(ak xsgka yg uncle pggl lelaki=jantan. . .pelik gok~huhu)

AK: xde la uncle. Tp bhy la mcm tue uncle. Rasa xselamat.

UNCLE: xda apala. Bukan jantan tue buat apa pun.

AK:tengok kwn sy, da takut pn dah.

jln pny jln smbl tny pasal background dye. Upanye ank dye 2 org da jd citizen of Great Britain. kesian ek. nmpk sgt uncle tue kesunyian. (but, my bad jgak xtny pasal wife dye. Tp takut jgak kalau dye sensitip en, errmmm. . .xpela)

tetb Nik n Alia hilang drpd pndgn mata aku.(dlm ati, aishh budk dua org neyh, da tawu asik kena kacau nk lari jao2 plak. pastue bule plak tinggal aku sorang2 ngn uncle cina neyh. ceitt~)

Mujor nkmat pndgn yg Allah bg kat aku neyh masih terang. Nmpk r derang kt bwh sane. Rupanye derang nk lari drpd "dua jnatan" td bak kata uncle tue.

Time nk turun pegi kat derang, uncle tue ngn aku lg

UNCLE:apa pasal lu(org melayu) pakai tulung ha?

AK:Kena pakai uncle. Nanti Tuhan marah. Orang perempuan neyh uncle, kena tutup rambut. Tue suda jd peraturan.(ak xtwu nk guna istilah ape sbb uncle neyh ckp melayu dye pn kureng, aku gne istilah sesimple mungkin. Jenuh gak nk pikir istilh yg sesuai n mudah)
*tp bile pk blik kurg sesuai la "peraturan" tue td. . .aishhh~

UNCLE: Abis yg lu jln ngn uncle dua-dua mcm neyh xkena tgkp ka? selalu brita ckp kena tgkp duduk dua2~

(Sempat juga ak berinterpersonal seketika. . .kesian mereka. Belum diberi hidayah oleh Yang Esa. Moga Allah bukakan pintu hatimu wahai uncle. Tapi, kita ini, yg sudah bergelar Muslim ini, jagalah batasan dan tingkah-laku kerana YA org BUKAN MUSLIM sentiasa memerhatikn kita untuk mencari kesalahan kita)

AK: Uncle, itu laen uncle. yg kena tgkp tue sbb derang buat bukan2. Benda yg salah. Mcm uncle kata td, jgn jln kt tempt gelap. Derang tue duduk kt tempt gelap. Sekrg neyh tenga cerah kn uncle. So, xjadi masalah unlce. Bukannya xbule ckp dengn lelaki terus uncle. Tapi kena tengok keadaan la. Lagi pun kwn saya ad kan dgn saya neyh. Ramai yg tengok kita kan uncle. Buat apa depa nk tgkp kita.

UNCLE: owh, itu mcm ka?

AK: ye la unlce, mcm itu la.

UNCLE: so. lu org suka mkn apa? mai uncle blnja.

AK: eyh, xpe la uncle. Lain kali kot. kami pun da nk minta diri neyh. Lagipun kejap lagi ada hal.Uncle selalu dtg sni kn? nt kita jmp lagi la ea uncle. Tengs uncle. Papai~

Uncle tue hntr kitaorg smp pintu masuk Bukit Dumbar yg ada anjing td kot sblom sambung berjln balik, terkadang pikir blik, kesian dye, mcm kesunyian je. Yelah, ada ank 2-2 xnk blik Mesia da. Moga kita xtergolong dgn org yg mengabaikan ibu bapa ini. . .nauzubillah

Mula cuak jgak, tp itulah. Pengalaman memang mengajar kita. dan hari ini ak belajar bhw berhati-hatilah di muka bumi ini dengan membawa nama Islam kerana bukn shj yg ATAS memerhatikan kita tp mereka yg kurg tahu itu juga memerhati dan sesetengahnya membuat spekulasi yg tidak kita jangka. Wallahualam~

p/s: Sungguh aku tersentap tatkala soalan itu ditanya.

Sekian,
Salam~


4 comments:

๋””์•ผ๋‚˜ said...

btw bukit dumbar 2 kat mana?

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

bukit dumbar tue dekt ngn tmpt kitaorg neyh~
mcm tmn rekreasi tp uniknya tmpt joging dye ats bukit n bule nmpk laut~chanteekkk. . .
SubhanALLAH. . .jemputle. . .

Idil Farhan said...

uncle tu tbalik ngan aku nmpknya..aku pngil llaki,bkn jantan..keh3
btw,,pengalaman yg menarik dgn uncle tu..

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

ye ke idil??haha~
ermmm. . .memg menarik!!