Sunday, January 01, 2012

~CERITA JANUARY 1ST~





Tujuh tahun yang lalu~
-Bayan Lepas International Airport-


E : Hey, aku E(bukan nama sebenar).
S : Owh ea? Aku S(bukan nama sebenar).

E dan S berlepas ke Labuan bersama rakan seperjuagan yg lain untuk menjalani seminggu kursus di sana.


Selepas seminggu~
-Labuan Airport-


E : Aku nk no fon ko boleh S?
S : Mintak kat puan la, dye ade no aku.


Setahun berikutnya~

E dan S saling berhubung melalui khidmat pesanan ringkas(sms) dan E telah memperkenalkan teman mesranya(girlfriend la) kepada S dengan memberi no telefon aweknya M(bukan nama sebenar) kpd S dgn hrpn S akan berbaik dgn aweknya. Namun S berkecil hati krn layanan E selama ini seperti E menyukai S. Tapi S yakin dan percaya bhw E amat suka kpd M dan S telah membuat kptsn untuk meninggalkan kisahnya begitu shj tnpa titik noktah krn S akan membawa diri jauh dari situ.


Tujuh tahun kemudian~
teeettt. . .teeettt. . .
(SMS masuk tertyng di henpon S)


S : Hoh? dari M? Dia simpan lg no aku upanya.
M : "Salam, S sihat?S, E sakit la, dia kat GH skrg ni. Esok dye kena operate. Sakit jantung".
S : Hah? bia btol? E kan muda lagi. Btol ke sakit jantung?
M : Iye S, jom kite pi ziarah dia hujung minggu ni. Boleh skali M kasi kad jemputan kahwin M kat S.
S : Tahniah M! Ngan E ea M nak kahwin?
M : Xdelah S, xde jodoh kami. Ngan org lain.


************jeng. . .jeng. . .jeng************


M memg teramat rapat dengan keluarga E terutamanya ibu E. Memandangkan M telah menjadi menantu-tak-jadi ibu E, Ibu E sgt sedih sehinggakan mengalirkan air mata keibuannya. Tapi semuanya bukan urusan mereka. YANG DI ATAS sana MAHA ARIF mengaturkan seglanya. E jatuh sakit juga tidak semena-mena. Dan perkenalan S dengan M dan E telah memberi pengalaman baru kepada S dan S telah mengerti bahawa dunia ini hanya sementara shj dan segala perancangan yang kita lakukan tidak akan terlaksana dengan kehendakNYA.



ppssstt: ALLAH MAHA ADIL dan DIA telah mengatur yang terbaik untuk hambaNYA. Ujian yg diturunkan kepada hambaNYA adalah untuk menguji tahap keimanan kita. Jangan mengeluh dan teruskan berusaha mencari redhaNYA. Lama-lama bercintapun kalau dah tak ade jodoh xboleh nk buat ape. Baik mencari keredhaanNYA daripada mempersia-siakan hidup kita.



3 comments:

Idil Farhan said...

nice wan!..aku rs mu bleh tulis novel la,lps tu sruh osman ali buat filem,drpd filemkn ombak rindu tuh!haha

terpodol,kata akar 'podol' bermaksud tertdur disebabkn keletihan kuasa empat.haha

selamat thun baru jugok wan :)

SYAZWANI SAJIRI WAN said...

wahh idil~itu awesome sgt tue!!
smp nk tulis novel. . .
i'll think bout it. ceeewaaahh~

keletihan kuasa 4~exaggerate btoi.haha~

hv splendid year idil!!jg diri kat negara org tu~wink. . .

snf said...

kita hanya merancang Allah SWT yang menentukannya.semoga hari hari mendtaang lebih baik~