Friday, September 24, 2010

~PABILA BELIAU BERSUARA~

Salam~


~KAMI LA~

SALAM~

MEMPERKENALKAN
Bakal Cegu pada masa hadapan~insyALLAH. . .









SALAM PERANTAUAN
drpd KAMI
Cegu-Cegu Pelatih
Institute of Teaching Education

p/s:walaupun da lmbt. . .tp nk wish jgak~
inilah shbt2ku senang dan susah, suka dan duka ditmpt ini sehingga segenggam ijazah dlm genggaman~insyALLAH. . .

"Lindungilah kami semua dan jadikanlah kami ya TUHAN cegu yg sentiasa mendidik anak bgsa kami tnpa mengeluh dan hny berpaksi kpdMU~"

sekian~
salam. . .


Tuesday, September 21, 2010

~AKU RASA LAIN, OKEI~

SALAM~
haixxxx. . .
xbaeknya aku, mengeloh je memanjang. . .
rasa kurang enak la ari neyh~
lepas buat berurus niaga kecil-kecilan untuk simpanan masa depan
sambung la buat asaimen yg tinggal sekelumit saje lg neyh. . .hamdallah~

Tp itu lah,
ada je rasa laen dlm diri ini~
apekah ye??

Rindu pd shbt seperjuangan mungkin,

tmbh2 ramai yg flying without wings baru2 neyh kan~
melata da mereka pergi. . .
aku tumpang gembira weyh!!
jangan lupa balik Malaysia taw,
bnyk benda kita kena bangunkan bersama~insyALLAH. . .

moga kekal istiqamah di sana
(yg kat Mesia n termasuk diri ini, sama jugak la ye!!kenyet3~)



kita x tau apa yg akan jd pada diri kita akan datang..
mungkin lebih baik
mungkin lebih buruk
mungkin jg langsung tiada perubahan~

Semoga ALLAH memilih kita untuk menjadi hambaNYA yg senantiasa cuba menjadi yg lebih baek~
Semoga perjalanan hidup kita setiap detik adalah ke arah yg lebih baik~
Doakanlah agar hidup kita, keluarga dan sahabat, teman, rakan, kawan kita supaya tergolong dlm golongan yang mendapat hidayah KHALIQ kita~insyALLAH. . .



"Ya Tuhan kami,janganlah Engkau condongkan hati kami kepada kesesatan setelah Engkau berikan petunjuk kepada Kami,dan kurniakanlah kami rahmat dr sisiMu,sesungguhnya Engkau Maha Pemberi."

"Ya Allah…janganlah Engkau bolak-balikkan hati2 kami setelah Engkau memberi hidayah pada kami…."

"Ya Allah...matikanlah kami dengan sebaik-baik kesudahan dan janganlah Engkau tamatkan keatas kami dengan seburuk-buruk kesudahan"


"Biar nafsu sunyi tanpa godaan
Biar kaki sunyi tanpa berjalan
TAPI
Jangan biarkan akal sunyi tanpa ilmu
dan
Jangan biar hati sunyi tanpa cinta kepada Yang Esa
Ukhwah itu bukannya terletak pada kerapnya pertemuan
Bukan juga pada manisnya ucapan dibibir
TETAPI
Pada ingatan seseorang terhadap saudaranya dalam doa"


sekian. . .
salam~

p/s:hey u there, i miss u lot okei!!kenyet3~ak phm ko bz. . .tp jgn lupa ak owuh. . .


Monday, September 20, 2010

~NAPA LU PAKAI TULUNG?~


Salam 11 Syawal~


Bermula lah rutinku kembali sebagai seorang cegu pelatih di mercu bukit di pinggir samudera nan indah ini, hamdallah dpt kulalui hari pertama selepas 2 minggu bercuti dengan jayanya. Berbekalkan iltizam yang xsebrapa(cz mood ry mash menguasai dir, owhh no!!kembalilah ke dunia nyata waha diri!!)aku mengikis karat-marat yg agk melapisi minda ini. . .hoho~
Mana xnye, cuti memg untk cuti la kn~heeee. . .

Petangnya, tidak semena2 selepas Asar, ak menegur classmateku yg bernama nik,

"nik, jd ke nk pegi joging ngn alia??heeee~"

"olohhh kak wan gak, pndg rendah ea??"

"aissshhh, akak xckp pape ok. Nk bgtawu kalu nk pegi akak nk ikut jgak. Nak suh korg jd model, nak??"

"okei kak wan!!!sure jd punya~ngeee. . ."

LOKASI BUKIT DUMBAR

AK : alamak weyh, anjig la. . .huhu~dia nk mai sini plop.

ALIA : Kak Wan, jom2~takut ah. . .

AK :cop2~ad uncle kat blkg, kite ikut blkg dye.

UNCLE : apa pasai tak masuk?

RAMAI2 : ada anjing la uncle~

UNCLE: lu olang lg besar meh. . .
fiuuhhh~selamat. . .

jalan 2 round sambil duk snap2 scenary dgn captencegu da second, uncle tue mai balik. Alia ngn Nik da kedepan dulu(joging la katekan, ak xjoin pn~)

Aku pun ape lagi, mengoceh le dengan uncle tue. Pada mulanya, dye yg duk tny ak je. Lama2 ak pn dpt la idea nk oceh ape ngn dye. . .

Ngobrol pny ngobrol, ak ternmpk dua mamat nk kacau member ak yg dua org kat depn neyh.

UNCLE: tgk tue dua jntn tu, nk tackle kwn lu la tue. Nasb baek I jln dgn lu. kalu x lu pn kena jgak.
(ak xsgka yg uncle pggl lelaki=jantan. . .pelik gok~huhu)

AK: xde la uncle. Tp bhy la mcm tue uncle. Rasa xselamat.

UNCLE: xda apala. Bukan jantan tue buat apa pun.

AK:tengok kwn sy, da takut pn dah.

jln pny jln smbl tny pasal background dye. Upanye ank dye 2 org da jd citizen of Great Britain. kesian ek. nmpk sgt uncle tue kesunyian. (but, my bad jgak xtny pasal wife dye. Tp takut jgak kalau dye sensitip en, errmmm. . .xpela)

tetb Nik n Alia hilang drpd pndgn mata aku.(dlm ati, aishh budk dua org neyh, da tawu asik kena kacau nk lari jao2 plak. pastue bule plak tinggal aku sorang2 ngn uncle cina neyh. ceitt~)

Mujor nkmat pndgn yg Allah bg kat aku neyh masih terang. Nmpk r derang kt bwh sane. Rupanye derang nk lari drpd "dua jnatan" td bak kata uncle tue.

Time nk turun pegi kat derang, uncle tue ngn aku lg

UNCLE:apa pasal lu(org melayu) pakai tulung ha?

AK:Kena pakai uncle. Nanti Tuhan marah. Orang perempuan neyh uncle, kena tutup rambut. Tue suda jd peraturan.(ak xtwu nk guna istilah ape sbb uncle neyh ckp melayu dye pn kureng, aku gne istilah sesimple mungkin. Jenuh gak nk pikir istilh yg sesuai n mudah)
*tp bile pk blik kurg sesuai la "peraturan" tue td. . .aishhh~

UNCLE: Abis yg lu jln ngn uncle dua-dua mcm neyh xkena tgkp ka? selalu brita ckp kena tgkp duduk dua2~

(Sempat juga ak berinterpersonal seketika. . .kesian mereka. Belum diberi hidayah oleh Yang Esa. Moga Allah bukakan pintu hatimu wahai uncle. Tapi, kita ini, yg sudah bergelar Muslim ini, jagalah batasan dan tingkah-laku kerana YA org BUKAN MUSLIM sentiasa memerhatikn kita untuk mencari kesalahan kita)

AK: Uncle, itu laen uncle. yg kena tgkp tue sbb derang buat bukan2. Benda yg salah. Mcm uncle kata td, jgn jln kt tempt gelap. Derang tue duduk kt tempt gelap. Sekrg neyh tenga cerah kn uncle. So, xjadi masalah unlce. Bukannya xbule ckp dengn lelaki terus uncle. Tapi kena tengok keadaan la. Lagi pun kwn saya ad kan dgn saya neyh. Ramai yg tengok kita kan uncle. Buat apa depa nk tgkp kita.

UNCLE: owh, itu mcm ka?

AK: ye la unlce, mcm itu la.

UNCLE: so. lu org suka mkn apa? mai uncle blnja.

AK: eyh, xpe la uncle. Lain kali kot. kami pun da nk minta diri neyh. Lagipun kejap lagi ada hal.Uncle selalu dtg sni kn? nt kita jmp lagi la ea uncle. Tengs uncle. Papai~

Uncle tue hntr kitaorg smp pintu masuk Bukit Dumbar yg ada anjing td kot sblom sambung berjln balik, terkadang pikir blik, kesian dye, mcm kesunyian je. Yelah, ada ank 2-2 xnk blik Mesia da. Moga kita xtergolong dgn org yg mengabaikan ibu bapa ini. . .nauzubillah

Mula cuak jgak, tp itulah. Pengalaman memang mengajar kita. dan hari ini ak belajar bhw berhati-hatilah di muka bumi ini dengan membawa nama Islam kerana bukn shj yg ATAS memerhatikan kita tp mereka yg kurg tahu itu juga memerhati dan sesetengahnya membuat spekulasi yg tidak kita jangka. Wallahualam~

p/s: Sungguh aku tersentap tatkala soalan itu ditanya.

Sekian,
Salam~


Sunday, September 19, 2010

~MALAYSIA'S NOT IN THE LIST...huhu~


Salam~

World University Rankings 2010-2011

(click the above headline to reach the web)


THI IS A FACT, OKAY!!
it's okay, never give up!!
try it harder~

(even our neighbour not included too)

p/s:jangan asik memandang orang yg di atas kita shj sebab kdg2 kita kena melihat org yg di bawh kita jgak sbgai pengajaran dan pembelajaran~

~it's not a fault to reach the unreachable but it needs a lot of sacrifice~


Thursday, September 16, 2010

~FIRST TRIAL~


Salam~
1, 2, 3, kata kejuuuuu~
kenyet3. . .








































lokasi
Putrajaya

Masjid Besi, Putrajaya

Alamanda
Lebuh Raya Utara-Selatan


by
captencegu


Tuesday, September 14, 2010

~2B MENJADI 3B~


Salam~

2B or 3B sering kali dikaitkan dgn alat tulis kn~


TETAPI

Ini bukan jenis pensel yg kita guna untk jwb exam or etc~

ini adalah berkenaan
isu yang membingitkan telinga rakyat Malaysia

isu yang meniti di bibir rakyat Malaysia
isu yang membuatkan keadaan Malaysia terasa tidak selamat(nauzubillah)

2B
BUANG BAYI


MasyALLAH~

tiadakah belas ihsan manusia yg tidak sewajarnya digelar manusia ini??
tiadakah perasaan dlm hati mereka ini??
membuang, mencampak zuriat yang dikandung ke tempat yang tidak sewajarnya
tiada mata hatikah mereka??
(pelbagai persoalan timbul di benak aku)
aku ingin sekali mengetahui ape perasaan mereka tatkala membuang bayi yang dilahirkan ke tong sampah, ke dlm longkang, di tepi jln~
tidak takutkah mereka??
tidak gerunkah mereka??
tidak kasihkah mereka melihat bayi yang mulus itu??
MasyALLAH~


cuba lihat figura ini~

even binatang pn membalut anak2nya ntuk ditinggalkan(analogi semata~)
tapi segelintir manusia itu~
sanggup membiarkan zuriat mereka dibuang dgn keadaan bogel dimerata-rata??
tidakkah mereka lebih kejam drpd binatang??
(kes terbaru klik sini)
sgt byk persoalan yg ingin kutanyakan kpd manusia yg xberhati perut ini jika diberi peluang~


3B

BUNUH, BAKAR, BUANG


tidak sunyi dgn kes 2B kita digemparkan pula dgn kes kehilangan jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya yang dilaporkan hilang sejak 30 Ogos lalu.
Misteri kehilangannya terungkai apabila dia didapati telah dibunuh, dibakar dan dibuang ke dalam sungai bersama tiga yang lain. (maklumat mutakhir klik sini)
MasyALLAH~


Cuba bayangkan,
arwah ditangkap, dan dipukul hingga terbunuh
dapat imagine x ape perasaan pelaku itu??

ape yang mereka rasakan tatkala memukul, membunuh dan mebakar mangsa??
tiadakah rasa belas dlm diri mereka walau sekelumit cuma? MasyALLAH~

(agk2 ada x org buat paper work dan kajian tentang pembunuh kejam di luar sana?mungkin ada ek~kalu x, xde r series CSI yg diterbitkn oleh Jerry Buckheimer tue~ ak ingt kat LA, NY or Miami je yg ada kes mcm neyh. . .da smp kat Malaysia da upanye~huhu. . .)

Sesungguhnya kes-kes yang disifatkan kejam ini telah menjatuhkan peradaban serta ketamadunan manusia. Masalah yang kian meruncing ini seharusnya menarik perhatian semua pihak tidak kira pihak berkuasa mahupun rakyat biasa. Ayuh bangkit drpd kejahilan ini.

Sabda ALLAH SWT~
surah Ar-Ra'du ayat 11

sekian~
wallahualam. . .
ape yg diperkatakan hny pndgn seorang aku semata~
salam. . .


~SEGAR DAN MENYEGARKAN~

Salam~
kalau melihat dunia hari ini,
hiburan dicari tidak pernah henti,
melihatkan peradaban yang kian hilang ketamadunan ini,
insan2 yang punya kuasa serta dikurniai kemahiran telah mencuba sedaya upaya untuk mengajak kembali umat manusia ke jalan yang sepatutnya tanpa disedari,
pekalah wahai manusia, hidup di dunia bukanlah hakiki,
akhirat jua yang kekal abadi,

Seantero mengatakan "hey, Lady Gaga's song sounds good!!"(contoh semata),
tp pernahkah menghayati liriknya??errffff~

Mari dengarkan satu ciptaan yang segar lagi menyegarkan
dengan telahan lirik yang tidak dapat ditandingi maksudnya~
SUBHANALLAH~

SAMI YUSUF
ASMA ALLAH

video



sekian,
salam~

p/s:siyesly. . .lagu nyanyian Sami Yusuf sangatlah mantap arrangementnya n also their lyrics~





Sunday, September 12, 2010

~SYAWAL KE-3 BERSAMA BUAH HATIKU~

Salam~

waahhh. . .ini killer neyh~
da ad buah hati??dushh3~
anyway anyhow~
Hamdallah kerna dengan limpah kurniaan rezekiNYA~
masih lg diberi nikmat hidup yg tidak putus kunjung tiba. .
(syukur. . .moga diri dapt memanfaatkan sepenuhnya di ats jalanNYA)

Yesh!!
buah hatiku yg bru
NIKON DSLR model D3000~
I named her as captencegu da second




tp sape plak yg da first??kenyet3~
ini la yg bnyk membantu ak memerah keringat dengan izinNYA ntuk menyiapkan kerja2 ku seperti asaimen bagai~
captencegu da first
ACER ASPIRE model 4741G. . .





ini first trial ak di perkarangan Wilayah Putrajaya
masih byk perlu dipelajari. . .
moga ak tidak lalai dan alpa~

smp sini~
salam. . .

p/s:hamdallah, dpt juga ak memanifestasikan impianku menjadi realiti. . .syukur ya Tuhan~

Saturday, September 11, 2010

~SYAWAL KE-2~

Salam~

Kejap je da 2 Syawal ek. . .
tp seriously raya kat kota raya metropolitan ne amatlah membosankan
xdpt nk menjenguk sedare-mare disebabkan mereka semua pulang ke Kelantan dan xramai pn yg ada kat sini. . .errrfff~
Neway sempat buat vid conferencing via skype ngn org2 di sane~
Mereka ada majlis besar di sane owuh. . .
Sambutan Hari Raya bersama keluarga besar Tok Wan Mat Bas~
(ruginye xdpt bersm, tp nk wat cne en)


alih-alih da hari ry ke-2
bincang punya bincang nk pegi mane~
ad plak yg suggest pegi Zoo Negara~
(waaaahhh. . .raya pegi zoo??pecah rekod tue. . .huhu~)
lastly decide~
jom r beraye kat Mid Valley~
fuyooooo. . .dengn pakai baju ghaye nye~
rombongan cek kiah le ke sane

MID VALLEY~
tempat lepak kowt time duk UM dulu
dulu pegi sne rmai r bebudak U~
tp td pegi. . .ppppffffttt~
mcm duk kat Beijing la plak~
95% org Cina~
mujow promoter rmai Melayu(so rs berpijak di bumi yg nyata r, but cian mereka xdpt blik beraye)

xde beli pape pn. . .
kn nk g beraye~
tegk je la org2 lalu-lalang bersama rombongan cik kiah itu~
jumpa org Melayu wish "Selamat Haru Raya"
so,
inilah Syawal ke-2 di bumi metropolitan ini. . .

sekian~
salam. . .


Friday, September 10, 2010

~SYAWAL YG SYAHDU~

Salam~

SALAM LEBARAN SEMUA~
MAAF SALA SILAP YE~

owh. . .ak merasakan kesyahduan di pg Syawal ini. . .baru sehari ak telh rindu akn itu. . .
Ya KHALIQ, pertemukanlah ak lg dgn itu~


Suda lama kiranya ak dan keluarga(besar) tidak merayakan aidilfitri di kota metropolitan yg sunyi(waktu ry je la sunyinye). Tidak ketahuan jdnye. Habis solat sunat aidilfitri td lantas bermaaf-maafan dengn ahli keluarga. Menjamu selera dgn nikmat kurniaan ALLAH~Alhamdulillah. . .

Menu istimewa hari ry kali ini
* nasi dagang
* lontong
*lomang
*ketupat
*rendang
*n sampingan yg lain

thumbs up la bwat chef2 serta pembantu2 yg setia(termasukla ak. . waaaahhh)
cuma 1 saje yg syahdu gler pabila 2kilo of tapai yg dibwat oleh mak tok terextreme masamnye.
Mak tok kate ragi yg diletak da xelok mungkin~owh syahdu. . .xdpt ak merasaimu~



errmmm~
raya pny pix bnyk xtransfer ag. . .so, meh tgk pix diambang ry la ea. . .bebudk men firecrackers(bunga api merah2 belang putih je. . .yg len2 not allowed. .cz yg tulun jg bebudk men neyh sgtla lemah smgt kalu bunyi kuat2 neyh. . .hoho)








dialog lps abes maen
adeq kembar : kak wani, sape yg reka bunga api ni ek??
ak : owh, adek kenl x Wan Nur Syazwani??dye r reka~
adeq kembar : tipu ah!!tue nama kak wani~
(hahahahahaa. . .ak n dye gelak)
ak : adek, sape nk kutip btg bunga api neyh??
adek kembar :suruh Wan Nur Syazwani r kutip~hahahha
cishhh!!!terkena balik~dush3. . .

nantikan entri seterusnye~kenyet3. . .
salam~

p/s:diupdate cz org german kasi sugesstion kerna terlalu busan skrg~(buktinya dpt update yg bru)huhu

Wednesday, September 08, 2010

~BERAKHIR SUDAH~



Berakhir sudah saat itu. Dengan berlabuhnya tirai Ramadhan tahun ini, Syawal pula menjelma. Kerinduan di hati akan terbit untuk menjengah bulan mulia ini unutk tahun yg mendatang. Moga diberi kesempatan mengetuk bulan ini lagi tahun hadapan.
InsyALLAH~

Dikesempatan ini aku aka captencegu ingin merakamkan setinggi penghargaan kpd para pembaca yg sudi menjengah belogku ini.

SELAMAT MENYAMBUT HARI LEBARAN

MINAL AIDIL WAFAIIZIN
MAAF SEGALA SESUATU ZAHIR DAN BATIN



moga kita semua sentiasa dalam rahmat kasih sayangNYA

salam~

Tuesday, September 07, 2010

~di TEMPAT ALIEN~

SALAM~
SubhanALLAH. . .

Hari ini, aku ingin membawa kalian ke sebuah kepulauan yg kecil di muka Bumi ALLAH ini. Cuba bayangkan, kalian sedang tidur dan terjaga di kepulauan ini. Kalian mungkin merasakan diri kalian diculik ke tempat yang asing bg kalian tatkala itu. Tempat ini hanya satu dan tiada dua di dunia yg sementara ini. Segalanya pelik belaka seperti berada di dunia alien. 1/3 flora dan faunanya adalah endemik(x jmpa kat mana2~mcm ak gtwu td). Cuma yang sama hanya udara yg disedut serta awan yang dijunjung. Pulau ini telah dianugerahkan status tapak warisan semulajdi dunia oleh UNESCO pd Julai 2008. Pulau berkenaan adalah
PULAU SOCOTRA, Yaman~

Socotra
atau Soqotra (bahasa Arab: سُقُطْرَى‎) merupakan kepulauan empat pulau, yang terletak di selatan Yaman di Lautan Hindi. Pulau ini terletak di antara sempadan Yaman dan Somalia di Teluk Aden, 190 batu nautika di selatan Semenanjung Arab.

JOM KITA
menyeberangi lautan dan hinggap di PULAU SOCOTRA~



Pulau Socotra (bertanda merah itu)

Pantai pasirnya yang lebar menghampar smp mencapai penara bt kapur yg dipenuhi dgn gua

Tebing yang tinggi yang mengagumkan


ketam unik


kawasan air yg indah


pemandangan dr tebing tinggi


flora yg jrg dijumpai


pokok yg tidak terdapat di mana2 di dunia ini



batnag pokok yg asing bg kita

pohon yang sebatang di tempat tinggi




yg ney memg btol2 rs mcm kat dunia lain


cantik sangat

dah hinggap kat sini, jom la bermlm kat bangunan mcm istana zaman lampau neyh. . (owuh~goosebumps)

okei~puas menikmati keindahan dan keajaiban ciptaan MAHA PENCIPTA. . .masih byk lagi keagungan yang ditunjukkan cuma manusia sahaja yang tidak memerhati dengn telus. . .
~SUBHANALLAH~ALHAMDULILLAH~ALLAHUAKBAR~

wallahualam~
smp sini. . .
salam~